07.10.2008, 18:29
@all
hier mal der Auszug aus dem schwedischem Reglement vom Mai 2008
d.h.
Ab 1. Januar 2009 ist das Oil Restraint Device nach SFI 7.1 bzw. 7.2 für die Klasse SG in bei allen Veranstaltungen in Schweden Pflicht.
Ich werde dem FA Drag Racing als Reglementsänderung vorschlagen, dieses ab 2010 auch in Deutschland zur Pflicht zu machen. Damit hätten dann alle Drag Racer, die nicht in Schweden fahren noch ein Jahr Zeit zur Umsetzung.
Manfred
hier mal der Auszug aus dem schwedischem Reglement vom Mai 2008
Zitat:SG 1.1 Motor
Fri bilmotor. Kompressor, turbo, lustgas tillåtet, dock ej kombinerat. Original svängnings-dämpare i gjutjärn är ej tillåten. Svängningsdämpare enligt SFI Spec. 18.1 eller egentillverkad av stål i ett stycke obligatorisk. Se DRT 1.2. Från och med 1 januari 2009 krävs nedre mo-torskydd enligt DRT 1.11.
DRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
d.h.
Ab 1. Januar 2009 ist das Oil Restraint Device nach SFI 7.1 bzw. 7.2 für die Klasse SG in bei allen Veranstaltungen in Schweden Pflicht.
Ich werde dem FA Drag Racing als Reglementsänderung vorschlagen, dieses ab 2010 auch in Deutschland zur Pflicht zu machen. Damit hätten dann alle Drag Racer, die nicht in Schweden fahren noch ein Jahr Zeit zur Umsetzung.
Manfred